Friday, July 27, 2012

RAMADHAN....

Teringat ketika zaman kanak-kanak dulu, bila nak tibanya bulan ramadhan mesti seronok, bukan seronok nak puasa tapi seronok nak raya selepas itu..setelah bersusah payah menahan segalaya, maka dapatlah diraikan dengan hari yang meriah. begitulah dengan kehidupan ini mahu melalui yang indah, kena melalui yang susah dahulu.....Tapi ramadhan kali ini amat berbeza dengan ramadhan yang 2 tahun lepas dan tahun ini...tak sanggup untuk melafazkan....tapi aku tahu Allah lebih mengetahui akan hambaNya kerana DIA yang mengatur untuk hambanya...ketika dulu-dulu, setiap kali tibanya ramadhan aku tidak pernah melepaskan peluang untuk bertahajud dan memohon kepada ALLAH segala hajatku sedangkan ketika itu aku belum kenal erti kehidupan yang sebenar..mungkin ketika itu hati masih suci, maka mudahlah untuk bangun malamm..jarang-jarang aku yak bangun kerana tidak terjaga..aku tidak pernah menggunakan 'alarm clock' untuk bangun tahajud, tapi apabila tibanya jam 2.30 pagi, dengan sendirinya mataku akan terbuka dan terus bangkit dari tidur.....rindu nak bermunajat pada ALLAH..walhal ketika itu masih mentah dan tahu berseronok shaja. tapi kini, masa terus berlalu dan berlalu...terlalu banyak perkara yang berlaku dengan sekelip mata, hebatnya dugaanMu..tetapi mengapa semakin ku faham kehidupan ini semakin sukar untuk bertahajud, sukar nak tinggalkan tempat tidur, kepenatan seolah-olah menguasai diri. aku tak tahu apakah yang telah menguasai diriku, syaitan manakah yang mengganggu hidupku dan hatiku sehingga begitu sukar nak bermunajat manghadap pencipta di tangah malam yang sunyi..aku rindu suasana ketika itu...ketika dulu-dulu..tapi semua itu takkan datang kembali kalau kita sendiri yang taknak berubah,,taknak melawan nafsu dan melawan hasutan syaitan...Ramadhan ini ku mengharapkan sesuatu..setiap kali lepas solat, sama ada sunat atau fardu, aku hanya mendoakan perkara yang sama sahaja seolah-olah tak ada benda lain dah nak doa...aku mengulang benda yang sama dengan harapan, Allah akan pandang doa hambaNya yang hina ini, walaupun aku tak layak, tapi mana tahu dengan kekerapan doaku maka Allah tunaikan....aminnnnnn.tiada lagi yang ku harapkan dalam hidup ini melainkan mati dalam iman sehingga nafas yang terakhir....

No comments: